Boeken

Communicatie

Kracht van communicatie
De kracht van communicatie – Beïnvloeden met authenticiteit
Tenshare Advies, ISBN 90 1302 219 7

Hoe beter u uw gesprekspartner kunt inschatten, des te meer (potentiële) macht u heeft. Eén ding is zeker: u verhoogt daarmee uw kans om snel op dezelfde golflengte te komen van de ander die u wilt beïnvloeden – of het nu een klant, een verkoper in uw verkoopteam of een lid van uw MT is.

In deze Sales Memo, de laatste van een succesvolle reeks voor de Sales Manager, komt presentatie- en communicatiedeskundige David Bloch aan het woord over de diepere achtergrond van beïnvloeden en motiveren. Zijn heldere uiteenzetting van drie krachtige maar eenvoudige typologieën biedt verrassende ondersteuning in de manier waarop u contact met een ander maakt en zo snel mogelijk de communicatiekloof overbrugt.

Toepasselijke citaten en anekdoten dragen bij tot een prettig en makkelijk leesbaar geheel, dat zowel uw kijk op communicatie verruimt als u ‘tools’ geeft om uw medewerkers aan te sporen tot betere prestaties. Ten slotte is dit boek een uitstekende aanvullend op en voorbereiding voor de Perfect Presentation presentatietraining en andere specifieke trainingen zoals ‘omgaan met de pers’ of B&T-training.

Kookboek creatief vegetarisch eten

Cover 'Zitk'
Zen in the kitchen
Eigen PDF-publicatie; verzending op aanvraag.
Een Engelstalige andere aanpak van vegetarisch koken.
Rijkelijk geïllustreerd.

OSHO News: Review >>>

Om de introductie-pagina te lezen >>>

Professionele ontwikkeling

 

Professionals
Professionals & Professionele ontwikkeling
Academic Service, ISBN 90 5261 445 8

Een verzameling bijdragen van deskundigen die hun inzicht bieden in de weg van professionele ontwikkeling.
David Bloch behandelt op een ‘hands on’ en overzichtelijke wijze het onderwerp ‘Personal branding’ – belicht vanuit z’n eigen ervaring in de praktijk: hoe verhef je jezelf tot eigen merk?

Andere thema’s over professionals die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld:
•  professional blijven of manager worden?
•  talentontwikkeling, begeleiding en coaching
•  loopbaanontwikkeling van professionals
•  sturing en resultaten
•  persoonlijke ontwikkelingsplannen

Presenteren

 

Presentatiemythen
Presentatiemythen
Academic Service, ISBN 90 5261 414 8

Het toenemende gebruik van software als PowerPoint bij presentaties maakt sprekers lui en toehoorders murw. Dat u met de beamer en een scherm vol mooie plaatjes ‘perfect en effectief presenteert’ is een fictie van ons high-tech tijdperk.

Presentatiedeskundige David Bloch onderzoekt de waarheid achter 28 stellingen die hij presentatiemythen noemt. De vermakelijke en toegankelijke wijze van schrijven helpt u om inzicht te krijgen in een radicaal andere manier van presenteren. Dit is geen traditioneel leerboek. Het is een serie artikelen die u met plezier kunt lezen en die u prikkelt om uw presentatie te verbeteren. Wanneer u de adviezen opvolgt, geniet u meer van het presenteren – en, misschien nog wel belangrijker, uw luisteraars ook!

Dit boek laat zien hoe u uw voorbereidingstijd inkort, hoe u uw doel effectiever bereikt en nog veel meer voordelen voor iedereen die voor een groep staat. Het lezen van dit aantrekkelijke boek is een ideale voorbereiding op de presentatietraining of persoonlijk consult (coaching).

Het boek is prachtig geïllustreerd door Jan Zandstra.

Presenteren aan ‘moeilijke’ mensen

Door de bomen
Door de bomen het bos zien – Presenteren voor de kwaliteitsmanager
Samsom, ISBN 90 140 6813 1

Hoewel het boek geschreven is vanuit de optiek van een kwaliteitsmanager – met herkenbare voorbeelden uit het bedrijfsleven – is zo’n specialist vandaag de dag steeds meer een veranderingsdeskundige.
Het presenteren aan groepen waar verandering aan de orde is – en dus waar vaak angst en weerstand te bespeuren zijn – vergt bepaalde inzichten. Technische onderwerpen zijn bijvoorbeeld het ‘hoe’ van communiceren, het verschil tussen ‘features’ en ‘benefits’, hoe u een interactieve (lees: plezierige, invloedrijke) presentatie bouwt, de juiste hulpmiddelen, de logistiek van de zaalindeling, en de handout. Persoonsgerichte onderwerpen zijn bijvoorbeeld een typologie om u te helpen uw luisteraars beter en sneller te herkennen in hun behoeften, en het hanteren van uw eigen zenuwen en angst als middel om uw luisteraars te bereiken op hun niveau. De inzichten uit dit boek maken het een onontbeerlijke aanvulling op de uitgebreide handouts van de basis Perfect Presentation presentatietraining.

Het boek is makkelijk toegankelijk en geschikt voor iedereen die meer wil leren over presenteren.

Presenteren voor verkopers

Effectieve verkoopresentaties
Effectieve verkooppresentaties
Kluwer, ISBN 90 267 2680 5

Iedereen die namens het bedrijf contact heeft met de ‘buitenwereld’ is een potentiële ‘verkoper’. Vooral het vak verkoper vergt specifieke kennis en begrip van het presentatie-proces. U presenteert de hele tijd, of het een formele presentatie voor een groep is, of een telefoongesprek of bespreking.
Dit handige en handzame boek biedt de nodige ingangen voor verbetering en verandering. Veel onderwerpen komen aan de orde, zoals het belang van ‘klikken’ met de klant of luisteraar, krachtige selectiecriteria voor uw presentatiestof, het assertief reageren op vragen en kritiek, en een uitgebreide verhandeling van hulpmiddelen en logistiek.

Presenteren: algemeen

Presenteren
Presenteren
Samsom, ISBN 90 14 06937 5

Dit ‘Communicatie Dossier’ – één van een serie – geeft het breedste overzicht van presentatievaardigheden. Hier vindt u handvatten en houvast voor de stap die u kunt nemen van ‘spreker’ naar ‘presentator’. Hoewel presenteren aan kleine groepen duidelijk aan de orde komt, besteedt dit boek essentiële aandacht aan aspecten die uw podiumpresentatie aan grotere groepen ondersteunen, zoals tijdens een seminar of congres. Hier kunt u lezen over technieken die eerder ‘sprekersgeheimen’ zijn, zoals de ‘kapstok’ en het efficiënt voorbereiden van een ‘opleestekst’. Dit is zeker een boek voor wanneer u verder wilt komen dan alleen maar ‘spreken in het openbaar’!

Presenteren: ondersteunend personeel

Professioneel presenteren
Professioneel presenteren
Samsom, ISBN 90 14 06681 3

Gaat u voor het eerst over presenteren lezen? Dan is dit boek zeker voor u. Zonder de gespecialiseerde diepgang van de andere boeken krijgt u een brede introductie tot een ander paradigma van presenteren. Met de tips van dit boek kunt u het verschil beginnen te maken tussen een ‘lezing’ (aan ‘toehoorders’) en een ‘presentatie’ (aan ‘luisteraars’).
Bovendien is het een ideaal boek (geschenk!) voor de steeds professioneler wordende secretaresse van vandaag. Zo krijgt zij inzichten in wat haar manager nodig heeft om hem (of haar) de juiste ondersteuning te bieden bij een presentatie.

Stress-management

Stress overwinnen
Stress overwinnen
Kluwer, ISBN 90 267 2653 8

David Bloch en Charlotte Versteeg geven antwoord op twintig belangrijke vragen over het fenomeen stress: wat het is, hoe u het sneller kunt herkennen, welke gevaren u loopt, en – het belangrijkste – wat u kunt doen om uw stress, uw reactie op de drukte om u heen, te beperken zodat uw gezondheid optimaal blijft.
Dat inzicht in het fenomeen ‘stress’ veel te maken heeft met hoe u presenteert, wordt u snel duidelijk in dit overzichtelijk en toegankelijk geschreven boek. Basistechnieken zoals een juiste ademhaling (met de nadruk op ‘uit’ in plaats van ‘in’!) helpen u om steeds meer de baas te zijn over uw zenuwen en onzekerheid in alle situaties, laat staan terwijl u presenteert. In alle presentatieomstandigheden ervaart het lichaam een vorm van stress. Fundamentele tips uit dit boek komen aan de orde in alle Perfect Presentation-trainingen en -coaching, en er wordt vooral mee geoefend in de basis presentatietraining.

Assertiviteit

Assertief verkopen
Assertief verkopen
Kluwer, ISBN 90 267 3045 4

Van de verkoper wordt voortdurend veel geëist. Door zijn klanten, door de chef, door zijn collega’s in de binnen- en buitendienst. Daarbij komen eventueel de eisen die zijn levenspartner en kinderen aan hem stellen. Was hij geen verkoper, dan zou hij misschien agressief reageren. Maar dat is ongewenst, zowel in zijn beroep als in zijn privé-leven. Beter is het om de grenzen van zijn eigen persoonlijke wensen en ambities te bewaken en rustig te verdedigen door assertief te zijn, in plaats van agressief of onderdanig. David Bloch en Charlotte Versteeg laten zien hoe u uw zakelijke en privé-leven beter in balans kunt houden.

Uiteraard komt een groot aantal tips uit dit boek aan de orde tijdens de basis presentatietraining.

Imago: kleur, kleding, stijl

Uiterlijke verzorging
Uw uiterlijke verzorging
Kluwer, ISBN 90 267 2810 7

Charlotte Versteeg en David Bloch geven antwoord op twintig basisvragen over kleding, kleur, stijl en en uiterlijke verzorging, voor zowel mannen als vrouwen. Waar dient u op te letten, waarop moeten uw keuzes gebaseerd zijn. Dit boek geeft u deskundige hulp en adviezen om uw eerste indruk perfect te laten zijn. Dit begin is in het beroep van verkoper het halve werk… en iedereen (m/v) die namens het bedrijf anderen wil beïnvloeden is verkoper!

Dit handige boek staat vol waardevolle tips die u onmiddellijk kunt gebruiken.

Presenteren voor verkopers (Duitstalig)

Boek in Duits
Effektive Verkaufspräsentation: Tips & Tricks
Signum, ISBN 3 85436 193 9

Dit beknopte boek geeft de essenties weer – in het Duits – van ‘Effectieve verkooppresentaties’.

‘Geschäfte tätigen wir nicht mit Unternehmen, sondern mit Menschen!’
Eine verkaufsaktive Präsentation beinhaltet, daß Sie mit Ihren Kunden und nicht zu ihnen sprechen. Motivieren Sie also Ihre Kunden zum Dialog.
Sie müssen, um Ihre Ideen, Produkte, Dienstleistungen, Ihr Unternehmen ode Institut ‘verkaufen’ zu können, zuerst sich selbst verkaufen.
Das Buch hilft Ihnen, daß Sie sich Ihrer Verhaltensweisen bewußt werden und zeigt Ihnen, was Sie gegebenenfalls daran ändern können – denn erfolgreiche Präsentation basiert auf den geweckten Interessen, Bedürfnissen und Wünschen Ihrer Kunden.

Presenteren – om te beluisteren!

Cassette CD
Presenteren – leren en acteren!
CD/mp3-bestand

In ruim 55 leerzame pretminuten krijgt de luisteraar talloze waardevolle tips over de link tussen presenteren en acteren. Het script – ingesproken door professionele acteurs – maakt het u snel duidelijk dat u wel kunt leren beter te communiceren.
Even zo’n 10 minuten luisteren op weg naar een klanten of vóór een presentatie helpt u om in de juiste stemming te komen om creatief en geïnspireerd aan het werk te gaan!
Wat oorspronkelijk een audiocassette was, is inmiddels omgezet in een CD of mp3-bestand.

Overige boeken

Praktisch presenterenPraktisch presenteren
Samsom, ISBN 90 14 04183 7

Persoonlijk presenterenPersoonlijk presenteren
Samsom, ISBN 90 14 04122 5

Deze twee boeken zijn waarschijnlijk nog te vinden in de bibliotheek.

 

 

 

Verder heeft David Bloch tal van bijdragen geleverd aan verschillende losbladige uitgaven van Samsom, zoals:

  • Handboek Middle Management
  • Handboek Speech en Presentatie
  • Speakbrief
  • Handboek Personeelsactiviteiten en Bedrijfsevenementen
  • Handboek Integrale Kwaliteitszorg
  • Handboek Managementondersteuning
  • Praktijkboek Sales

… en op internet zoals:

Een site van WebZenz.