Ervaring

Een van mijn ‘columns’ uit het blad QM – Quality in Meetings in het themanummer over ‘vergaderen op en aan het water’.

 

Voor de meeste mensen is ervaring als het licht aan de achtersteven van een schip, dat slechts de afgelegde weg verlicht.

Met deze uitspraak is Samuel Taylor Coleridge duidelijk in zijn mening over zijn medemensen en hun capaciteit om te leren.

Stel, u organiseert een bijeenkomst op het water. Wat een keuze: van ‘doe’-evenementen zoals zeilen in kleine jollen tot gezellig haring happen op een windjammer, van intiem dineren op een exclusieve notarisboot tot massaal swingen op een anonieme partyboot! Mogelijkheden te over!

Waar houdt u zelf van? En wat kunt u overdragen aan uw gasten? Wat voor ervaring kunt u ze aanreiken die Coleridge’s negativiteit tegenspreekt? Wat kunt u vertellen dat hen helpt om de nog af te leggen weg te verlichten? Welke inzichten kunt u bieden, die juist uitzicht bieden?

Wat is tenslotte het doel van uw bijeenkomst?
Is vermaak om vermaak voldoende, of wilt u uiteindelijk uw genodigden uitnodigen om (meer) zaken met u te doen?
Een oosters spreekwoord zegt: “Ervaring is een kam, die de natuur aan de mensen geeft wanneer zij kaal geworden zijn.”
Wat is er mis met het aanbieden van iets leerzaams waardoor de gast zegt: “Daar heb ik wat aan gehad!”
Méér dan alleen maar ‘leuk’, duidelijk een ‘meeting met magic’.

Dat niet iedereen gebaat is bij dit soort levenswijsheid, bij het geven van stof tot nadenken, bij het helpen om ‘levensproblemen’ te relativeren, zal duidelijk zijn.
De aanvankelijke populariteit van een ‘spiritueel centrum’ in Amsterdam en de aantrekkelijkheid voor bepaalde managers was een zet in deze richting. Achter het falen van de onderneming zitten wat zakelijke ‘oneffenheden’… maar de belangstelling bestaat.
Gelukkig zijn er andere organisaties in dezelfde ‘hoek’, die nog steeds succesvol actief zijn met een uitgesproken nadruk op verinnerlijking, persoonlijk onderzoek en spiritualiteit in de zakenwereld.

Een Estlands spreekwoord zegt: “Wie nooit een huis heeft gebouwd, denkt dat de muren uit de grond komen.”
Wilt u eerder gezien worden als ‘manager’ of als ‘leider’? Met het organiseren van uw meeting heeft u keuzes die uw charisma en het gewenste imago van uw bedrijf versterken. Laat u het licht op de achtersteven staan, of werkt u liever in de schijnwerpers van het boegbeeld? De keuze is aan u!

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.