‘De snelle gids voor lichaamstaal’ door Filip Boyen

Dat lichaamstaal (of body language) krachtiger blijkt te zijn dan woorden is inmiddels gemeengoed. Toch is het bewustzijn van de betekenis en de waarde van de verschillende signalen een heel andere zaak. Deze beknopte gids in handig zakformaat (11,5 x 17 cm) zal voor velen hun ogen openen.

Auteur

De schrijver, Filip Boyen, is geboren in Brugge, maar woont in Damme (B). Met zijn opleiding PR en marketing is hij tegenwoordig actief in de marketing van ‘Medical Devices’ én geeft hij professionele interactieve trainingen.
Uit dit boekje blijkt ook wat voor acteur hij is: uit het totaal van 80 ruim opgezette pagina’s zijn er zo’n 42 duidelijke zwart-wit foto’s die verschillende houdingen – en hun betekenis – afgebeeld.

Beïnvloeding

Boyen pleit vooral voor het vergroten van het besef van de kracht van de juiste lichaamstaal bij het beïnvloedingsproces. Het eerste citaat – van Boyen zelf – achter de titelpagina is daar duidelijk over:

De Snelle Gids voor Lichaamstaal is opgedragen aan alle mensen die kunnen kijken maar veel te weinig zien.

Het ’Woord vooraf’ van de journalist Nico Blontrock borduurt op dit thema voort. Blontrock is namelijk actief in alle aspecten van de journalistiek, van schrijven tot radio en tv en wéét hoe cruciaal het is om alle signalen van een geïnterviewde te ‘lezen’ om achter het échte verhaal te komen. Hij schrijft:

Voor pakweg bedrijfsleiders, politici, mensen met een verantwoordelijke functie is dit boek van onschatbare waarde.

Opzet

Er zijn enkele korte hoofdstukken van ieder 1-2 pagina’s met onder andere uitleg over hoe de foto’s te gebruiken. Rechts is een voorbeeld uit de ruim 50 verschillende foto’s met hun betekenis.
Boyen is zich wel bewust van de risico’s van zo’n beknopte uitleg en maakt dat duidelijk:

Lichaamstaal kan een verschillende betekenis hebben bij vreemde culturen of op andere continenten.

Daar geeft hij geen voorbeelden van, en terecht; dat is niet de focus van zijn boek.
Wel aardig is het voorbeeld van hiernaast waarbij het ‘geld’ betekent in landen als Japan, terwijl het in andere landen en culturen (Griekenland, Arabische landen) een uiterst beledigend gebaar is. Maar dát is een onderwerp voor een ander boek!

Doelgroep

Uiteraard is dit boekje waardevol voor iedereen die zich bewuster wil worden van de kracht van z’n lichaamstaal, maar ook hoe hij zich minder goed uitdrukt door onbewust verzwakkende gebaren en houdingen.
Er is een specifieke doelgroep die zeker baat zou hebben bij de eenvoud en duidelijkheid van Boyens werk, te weten de hoogst intelligente mannen (en sommige vrouwen) die zich in het ‘autistisch spectrum’ bevinden en bij wie het empathisch vermogen amper aanwezig of totaal afwezig is.
Deze mensen leren signalen te herkennen, maar voelen niet wat anderen mét empathisch vermogen voelen en dus intuïtief weten.

Kanttekening

Het onderwerp ‘presenteren’ behelst veel meer dan alleen maar ‘voor de groep staan een verhaal houden’. Het betreft hier ook hoe een boek eruit ziet en in elkaar zit. Dus óók de taal en dus óók de aan- of afwezigheid van typo’s: tikfouten, ontbrekende of inconsequente interpunctie, dubbele spaties en meer.
Boyens boek zou in dit opzicht baat hebben bij een nauwkeurige correctiegang door iemand met het juiste oog voor detail. Taalkundige zaken, zoals een mengeling van ‘u’, ‘je’ en ‘men’ of zo’n zinsnede ‘we gaan er vanuit gaan dat…’ zouden zo rechtgetrokken kunnen worden.

Al met al…

… is dit boekje een uitstekend opstapje voor degenen die wakker(der) willen worden over lichaamstaal en hoe ze deze kennis kunnen inzetten om hun communicatie te versterken.

 

Bestellen Nederland

Bol.com

Bestellen België

Standaard
Zorro

De auteur

Filip Boyen

 

, , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.