Presenteert u zoals u auto rijdt?

Zou het kunnen dat uw rijstijl iets zegt over hoe u presenteert? Als verkoper maakt u de nodige kilometers op de weg en heeft u uw eigen rijstijl ontwikkeld. Ook heeft u een bepaalde stijl van presenteren ontwikkeld. In dit artikel kunt u kijken of er overeenkomsten zijn.

Stationair gas geven

U komt voor de groep en begint met “Goedemorgen, allemaal. Wat fijn dat jullie er zijn. Ik ben blij…” en u gaat door met deze loze kreten en clichés.
Een andere versie is…

Wegrijden in een wolk van schurende banden

Er zijn sprekers die van meet af aan links en rechts springen, rennen, huppelen met papieren en de afstandsbediening voor de beamer in hun handen. Ze hebben geen moment te verliezen en spuwen een woordenstroom de lucht in zonder echt contact met de luisteraars.
Dat is heel anders dan…

Netjes op gang komen met aandacht voor andere weggebruikers

Zo begint u zónder clichés, met stilte en rustig rondkijkend (een non-verbale groet), en meteen met de luisteraars en het doel van de bijeenkomst: “Jullie kampen met een leveringsprobleem als gevolg van een logistiek knelpunt. In deze korte uiteenzetting krijgen jullie inzicht in de nodige scenario’s om deze hapering te verhelpen.”

Lekke band onderweg

Bent u een van de olijke verkopers die nooit om een grapje verlegen zit? Tijdens uw presentatie is het tappen van een mop dus onontbeerlijk. De stille reactie van “Hè? Waar gáát dit over?” of ergernis over misplaatste humor is even ongemakkelijk als een lekke band of andere pech onderweg.

Geen geldig rijbewijs

Oeps! Toch komt het voor dat een spreker dénkt dat hij goed voor de dag komt, maar hij mist de nodige training in spreekvaardigheid en de dynamiek van interactief presenteren. Het feit dat een verkoper ‘goed’ verkoopt, wil niet zeggen dat hij goed presenteert in groepsverband.

Bumperkleven…

… komt vaak voor onder degenen die haast hebben om van de ene afspraak naar de andere te komen. Dit rijgedrag is onprettig voor de chauffeur ervoor en ook riskant. Zo ook een presentatie ‘in de vijfde versnelling’, als het afvuren van een machinegeweer. Dat garandeert het verliezen van een significant percentage van de luisteraars.
Rijden met voldoende afstand tussen de auto’s is te vergelijken met het inlassen van de nodige stiltes. Die rustpauzes geven de luisteraars de gelegenheid u bij te benen.

Van rijbaan wisselen zonder richting geven

Uiteraard doet ú dat nooit, maar het verschijnsel zal u zeker bekend zijn. Het equivalent komt in een presentatie voor wanneer de spreker opeens van onderwerp verandert en/of te snel doorgaat in zijn gedachtegang. De luisteraar raakt de draad kwijt en stelt zich (meestal onbewust) de vraag: “Waar gaat dit nou over?”

Tijdig richting geven

Hoewel er velen zijn die halverwege de manoeuvre richting geven, is dat minder netjes noch effectief als tijdig signaleren – voordat de manoeuvre begint. Zo ook is het zaak om tijdens de presentatie stil te staan bij waar u bént in uw verhaal, uw puntenop te sommen en die opsomming gebruiken als opstapje naar het volgende kernpunt. Ofwel: “Zeg wat u te vertellen heeft, zeg ook wat u verteld heeft en vertel wat u vervolgens gaat vertellen.”

File rijden

Hoewel het lijkt dat dit verschijnsel steeds vaker voorkomt op de weg, is het tijdens uw presentatie zeker te vermijden. Het trucje is eenvoudig: u gebruikt korte stiltes na uw zinnen zónder ze aan elkaar te rijgen met ‘en… en… en…’.

Door rood rijden…

… is zeker te voorkomen door uw scherpe oplettendheid en voorbereiding: u rijdt met uw oog gericht op de verkeerssituatie zoveel honderd meter verderop. Terwijl u presenteert, houdt u dus de tijd in de gaten. Een klokje op een alleen voor u zichtbare plek. (Nooit naar uw horloge kijken!) Het aantal slides kan uw verhaal danig laten uitlopen; houd u daarom aan de regel van ‘zo min mogelijke visuele ondersteuning’. Immers, ú presenteert, en het gaat er niet om wat u projecteert.

Navigatiesysteem

Als u zo’n systeem in uw auto heeft, dan heeft u waarschijnlijk inmiddels al geleerd: vertrouw nooit klakkeloos op het navigatiesysteem! U moet aandacht geven aan het actuele verkeer en de actuele route. Zo is ook het gevaar van talloze slides die u projecteert als leidraad (uw ‘routegids’) van uw presentatie. Dit soort presentaties is gedoemd tot mislukking. Een juiste training leert u de kernboodschap van uw verhaal als rode draad te gebruiken, zodat u flexibel blijft in uw presentatie.

Claxon gebruiken

Hoewel sommige weggebruikers de claxon te pas en te onpas gebruiken om hun irritatie te uiten (“Schiet op, man!”), is dit hulpmiddel, indien juist gebruikt, een perfecte manier om te waarschuwen of de aandacht te trekken op het gewenste moment.
Zo ook uw stemgebruik tijdens een presentatie. Continu hard en snel is even irritant als te zacht en te traag. Maar terwijl u uw stem moduleert – afwisseling in volume, intonatie en snelheid – kán het soms bijzonder effectief zijn om opeens heel hard en duidelijk iets belangrijks te zeggen. U krijgt opeens net iets meer aandacht en schept de ruimte om daarna zachter verder te gaan.

Defecte verlichting

Het lijkt alsof vandaag de dag, met leaseauto’s en steeds minder onderhoudsbeurten, een toenemend percentage auto’s met defecte verlichting rijdt. Uw ‘defecte verlichting’ tijdens een presentatie is merkbaar door het aantal stopuitdrukkingen en nietszeggende kreten dat u gebruikt: zeg maar, uh, um, c.q., het een en ander, geweldig… om maar enkele te noemen. Rustig ademen tijdens stiltes, stevig staan, oogcontact maken… dit zijn enkele van de manieren om úw ‘defecte verlichting’ te herstellen!

Op de automaat rijden

Hoewel dit aan de versnellingsbak doet denken (en een automaat is wel makkelijk), kent u waarschijnlijk dit verschijnsel: u rijdt op een voor u bekende weg en… opeens bent u bij uw bestemming. Uw aandacht was (grotendeels) elders…
Er zijn sprekers die maar één verhaal hebben. Het is glad, geoefend, met dezelfde kwinkslagen. En als u deze spreker één keer heeft meegemaakt, dan hoeft het niet meer. Dat is dan een spreker die ‘op de automaat presenteert’. Maar een presentatie dient sprankelend, interactief en motiverend te zijn alsof u hem de allereerste keer houdt. Wat in zekere zin waar dient te zijn: voor het eerst op deze dag, op dit tijdstip, op deze plek, voor deze groep luisteraars.

Op weg naar uw nieuwe rijstijl?

Net zoals u bewuster kunt worden van ‘beter’ autorijden en bijvoorbeeld defensiever rijden, zo ook kunt u uw presentatievaardigheden aanscherpen. Door dat te doen, presenteert u uiteindelijk met meer plezier én… meer effect!

, , ,

2 reacties op Presenteert u zoals u auto rijdt?

  1. Martin 19 februari 2017 op 15:09 #

    Wat een tot de verbeelding sprekende vergelijking! Luchtig, maar leerzaam.
    Je ontkomt er niet aan na te denken over de overeenkomsten (of verschillen) tussen jouw eigen manier van autorijden en presenteren.

    • David Bloch 19 februari 2017 op 15:47 #

      Dank je, Martin, voor deze waardevolle waardering voor mijn artikel.
      Wel spreek ik je aan over je gebruik van ‘je’ in de derde zin.
      Over wie heb je het?
      Zelf voel ik me niet aangesproken (anderen spreken mij immers aan met ‘u’ of ‘je’), en als je het over jezelf hebt, wat is er mis met het prachtige, duidelijke woord ‘ik’ (om misverstanden te voorkomen én om duidelijkheid te scheppen…)?
      Het gaat hier tenslotte om hoe jij je kiest te presenteren.

Geef een reactie

Een site van WebZenz.