Presentatie – breng uw carrière op gang!

MarktSolliciteren 2

Vandaag de dag is het een ‘kopers markt’.
Het terughoudende beleid wat het aannemen van personeel in vaste dienst betreft en het stijgende aantal ‘eenpitters’ is het kader waarin een sollicitatie plaatsvindt.
De kunst van effectief solliciteren is hierdoor misschien belangrijker dan ooit geworden.
Het betreft het ‘verkopen’ van een ‘product’, waarbij de sollicitant dat ‘product’ is.
En de sollicitant kan simpelweg de zelfstandig ondernemer zijn, die meedingt voor een (kortetermijn) contract.

Duidelijke stappen

Het traject loopt van telefonisch contact – wel of niet naar aanleiding van een advertentie of vacature – tot begeleidende brief, een winnend curriculum vitae, de persoonlijke presentatie tijdens een gesprek, en de follow-up.
Tal van thema’s passen de revue, zoals:

  • hoe u ‘rapport’ maakt (‘klikt’ met de gesprekspartner) en versterkt
  • hoe u het gesprek voert met verschillende types interviewer (een ‘typologie’)
  • welke kleding, kleur en stijl u het beste ondersteunen
  • hoe u de social media (denk aan een passend LinkedIn-profiel) inzet.

Onderwerpen uit deze boeken komen vrijwel zeker aan de orde:

 

Een site van WebZenz.